Stellan hälytyskeskukseen yli miljoona turvapuhelua vuodessa

 
Suomalaisten ikääntyminen ja halu asua mahdollisimman pitkään omassa kodissa näkyvät Stella Kotipalvelut Oy:n hälytyskeskuksen arjessa. Stellan hälytyskeskus vastaanottaa jo yli 3000 hälytystä vuoden jokaisena päivänä. Vuonna 2017 hälytyksiin vastattiin 1,1 miljoonaa kertaa, ja tänä vuonna hälytysmäärät ovat kasvaneet noin 10 % vuodentakaiseen verrattuna.

Stellan hälytyskeskuksen vastaanottamat hälytykset jakautuvat automaattihälytyksiin ja turvapuhelimen hälytyspainikkeella tehtäviin hälytyksiin. Myös asiakkaan aktiivisuutta sekä liikkumista seuraavaa teknologiaa on jo käytössä monessa kunnassa. Ennakoivalla teknologialla asiakkaan vointia voidaan seurata automaattisesti, jolloin esimerkiksi kotihoidon tarpeeseen tai sisältöön pystytään reagoimaan proaktiivisesti.

– Yleisimpiä hälytyksiä ovat WC-apu sekä älykkään ovivahdin automaattiset ovihälytykset. Myös kotona kompastumisen seurauksena tapahtuvia kaatumishälytyksiä tulee tunneittain. Jokainen hälytys on huipputärkeä, joten riskiarvio tehdään tarkasti suunniteltua prosessia noudattaen, kertoo Stellan turvapuhelintoiminnan operatiivinen johtaja Kaj Ignatjew.

Viikonpäivien tai vuorokaudenaikojen välillä hälytysmäärissä ei ole merkittäviä eroja. Hälytyksiä tulee ympäri vuorokauden, mutta vuorokauden vilkkaimmat jaksot ajoittuvat aamuun.
 

Turvapuhelimella turvaa itsenäiseen kotona asumiseen

Valtaosassa Suomen kunnista turvapuhelin kuuluu kotona asumista tukeviin kotihoidon tukipalveluihin. Tukipalvelut myönnetään asiakkaalle toimintakyvyn arvioinnin ja myöntämiskriteerien perusteella. Avuntarpeen arvioinnin tekee kotihoidon palveluohjaaja tai kotihoidon työntekijä yhdessä asiakkaan ja hänen omaisensa kanssa.

– Teemme tiivistä yhteistyötä kunnallisen kotihoidon kanssa. Monesti turvapuhelin onkin osa kotihoidon palvelukokonaisuutta. Hälytyskeskus- ja auttajatoiminta vaativat erikoisosaamista sekä sellaisia resursseja, joita ei kunnilla itsellään useinkaan ole mahdollista järjestää. Siksi yhteispeli ratkaisee, Ignatjew kuvailee.

Asiakkaan asuinpaikasta ja palvelusopimuksesta riippuen hälytyskeskus lähettää paikalle auttajan, joka on koulutettu turva-auttaja tai kunnan kotihoidon työntekijä. Stellan turvapuhelinpalvelu työllistääkin jo yli 250 päivystäjää ja turva-auttajaa.

– Vaikka olemme Suomen ainoa Finanssiala ry:n sertifioima yksityinen terveyspalvelujen hälytyskeskus, hälytysajoa tekee Suomessa vain viranomainen. Hälytysajoa edellyttävissä tapauksissa päivystäjä soittaa valtakunnalliseen 112-hätäkeskukseen ja tekee hälytyksen, Ignatjew muistuttaa.

Lue turvapuhelimesta »

Meilta saat Suomen käytetyimmän ja luotetuimman turvapuhelimen
Stellan oma hälytyskeskus päivystää 24/7