Ikinä ei ole liian myöhäistä aloittaa – liikkuminen kannattaa aina

 
Jo koulussa sanotaan, että liikkuminen on tärkeää, mutta asian sisäistämisessä voi mennä kauan aikaa. Omassa elämässä sen huomaa yleensä sitä mukaa, mitä kauemmas ehtii omilta 30- ja 40-vuotissyntymäpäiviltä.

Silloin viimeistään ymmärtää, että suositukset liikunnan määrästä eivät ole pelottelua vaan hyviä ohjeita oman hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Ohjeita seuraamalla voi valmistautua 60-vuotispäivien jälkeiseen elämään, jolloin lihasvoima alkaa heikentyä merkittävästi.

Anu Ravanne

– Joka viikko pitäisi liikkua reippaasti tai rasittavasti ja harjoitella lisäksi lihasvoimaa, mutta vähemmän kuin joka kolmas suomalainen ja ikäihmisistä paljon sitäkin vähemmän noudattaa ohjetta, kertoo Stellan pääkaupunkiseudun vastaava fysioterapeutti Anu Ravanne.

Liikuntapiirakaksi nimetyn ohjeen mukaan kestävyyskuntoa pitäisi harjoittaa joka viikko joko 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavasti, ja lisäksi pitäisi harjoitella lihasvoimaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa.

– Harjoittelemista onneksi helpottaa, että kaikki yli 10 minuuttia kestävät liikkumis- ja harjoittelujaksot voi laskea yhteen, joten esimerkiksi riittävää reippailua varten ei tarvitse käydä kävelemässä kaksi ja puoli tuntia yhtä mittaa, Anu sanoo.
 

Kaikki liikkuminen auttaa, ja kannustaakin saa

Liikunnan tarve ei vähene iän karttuessa, sillä liikuntapiirakan kestävyysohjeet ovat samat niin alle kuin yli 65-vuotiaille aikuisille. Lihasvoimaharjoittelussa vaatimukset yli 65-vuotiaille ovat oikeastaan tiukemmat, sillä alle 65-vuotiaille ohje on vain kaksi kertaa, ei kahdesta kolmeen kertaan viikossa.

– Kannattaa muistaa, että sellaiselle, joka ei liiku ollenkaan, pienimmästäkin aktiivisuuden lisäämisestä on hyötyä. Suositusten täyttämistä voi miettiä sen jälkeen, kun on ensin päässyt liikkumiseen makuun, Anu miettii.

Jos läheisen liikkuminen on ikääntymisen myötä vähentynyt, Anun mielestä omaisten kannattaa kannustaa liikunnan lisäämiseen.

– Ei tarvitse olla sairas tai kärsiä kivuista, että liikkumisesta on hyötyä. Omia lähisukulaisia kannattaa ehdottomasti kannustaa liikkumaan, eikä apuna olemisestakaan ole haittaa. Apua voi pyytää myös ammattilaisilta, sillä Stellan fysioterapeutit ja kotihoidon työntekijät ovat mielellään mukana tukemassa harjoittelemista, Anu kehottaa.

Tilaa fysioterapia »

Haluatko fysioterapian tai kuntoutuksen helposti kotiisi?
Tilaa tai kysy lisää terveyspalveluidemme asiakaspalvelusta